Budowa nowatorskiej zajezdni tramwajowej na Annopolu, która stanowi innowacyjny projekt w skali Białołęki, Warszawy ale i całego kraju, jest na ukończeniu. Ten zaawansowany technologicznie obiekt będzie gotowy jeszcze w tym roku, ustanawiając nowe standardy w dziedzinie ekologicznego i zautomatyzowanego transportu miejskiego.
Zajmująca niemal 12 hektarów, zajezdnia Annopol stanie się domem dla ponad 150 tramwajów i zapewni miejsca pracy dla ponad 430 osób. Wśród zaplanowanych udogodnień znajdą się nowoczesne stanowiska naprawcze i diagnostyczne, lakiernia, myjnia oraz specjalistyczna tokarka podtorowa do wyrównywania kół tramwajowych. Ponadto, pracownicy będą zajmować się bieżącymi obowiązkami, takimi jak uzupełnianie piasku w piasecznicach tramwajów, czy codzienne przeglądy techniczne. Całkowita długość torów wewnątrz zajezdni przekroczy 16 kilometrów, a obiekt będzie wyposażony w 100 zwrotnic, z czego 70 procent będzie sterowanych automatycznie przez zaawansowany system zarządzania.
Aktualnie na budowie trwają prace instalacyjne i wykończeniowe, a także wyposażanie budynków. Kolejnym etapem będzie rozruch obiektu, w tym przeniesienie tramwajów z innych zajezdni i przygotowanie stanowisk pracy dla nowych pracowników.
Wśród już zrealizowanych elementów projektu są instalacje większości torów i zwrotnic, a także rozwijanie sieci trakcyjnej. Budowa węzła wjazdowego i torów prowadzących do zajezdni jest na końcowym etapie.
Zajezdnia na Annopolu wyróżnia się także swoją automatyzacją i inteligencją. System informatyczny obiektu będzie identyfikował każdy wjeżdżający i wyjeżdżający tramwaj, automatycznie sterując zwrotnicami i semaforami. Pracownicy serwisowi będą korzystać z tabletów i smartfonów, które będą przesyłać dane do centralnego systemu, co znacząco usprawni codzienne operacje. Szacuje się, że automatyzacja zajezdni przyniesie oszczędności rzędu 10 milionów złotych w ciągu najbliższych 10 lat.
Zajezdnia Annopol zyskała również miano ekologicznej, dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, takich jak pompy ciepła i panele słoneczne. Planowane jest również magazynowanie wody deszczowej i jej wykorzystanie do celów gospodarczych. Teren zajezdni będzie także upiększony zielenią, w tym zielonymi torowiskami, nasadzeniami drzew i krzewów oraz roślinnością pokrywającą niektóre budynki.
To ambitny projekt, który po zakończeniu nie tylko ustanowi nowy standard w zakresie ekologicznych i inteligentnych rozwiązań w transporcie miejskim, ale także stanie się dumą Warszawy i wzorem do naśladowania dla innych miast.
Źródło zdjęć: strona internetowa zajezdni Annopol
Comments